tisdag, oktober 4

mimclowner?
originally uploaded by Issambre.
Mimclownerna
Det bästa med att vara hemma och plugga är att man kan ta lunchrast till Hem till gården. Jenkligen var det inte det jag tänkte säga utan jag tänkte berätta hur det gick med mimandet på Jauvet-kalaset i lördags. "Det är extra kul att ni ska mima eftersom vi har clowntema på festen" sa Niki när jag var och lämnade våra dockor och attrijrajler på Teater Gamla Stan på eftermiddagen. Jag såg nog ut som ett frågetecken och Niki förklarade att clowner och mimare tydligen är bittra fiender. Det är något att tänka och ta vara på i kommande nymimerier. På kvällen var jag först på plats av oss mimare och kunde notera att publiken till ännu högre grad än vad jag förväntade mig bestod av Jauvets unga tjejfans. Utöver detta var det ett antal gamla bekantingar och en ny ung gycklargrupp, Narrarna, som tydligen typ är dö next big thing på medeltidsfestivaler. Nå, jag hann också inse att vi skulle behöva spegelvända vår mim något de andra tre inte märkte förrän de blev uppslussade på scenen så fort de var på plats. Vi körde vår orepeterade kortversion av Petra von Kant-mimen först vid 23:15 och jag vet inte om det var för att det hunnit bli lite sent och alla som kommit för att träffa de charmiga gycklarna hade hunnit dricka tillräckligt med öl för att vara mottagliga för några halvgamla pretton i mimtrikåer eller om de var mottagliga alldeles i sig själva men jag tycker nog att det kändes som om de uppskattade det hela och som att applåderna var lite åt det rungande hållet. Vi var nöjda i alla fall.
För alla Jauvetfans som inte vet det kan jag berätta att Jauvets hemsida kommer att komma upp under hösten. Då med den nya adressen www.jauvet.se
Kramapan har några bilder från festen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh Karin, jag blev så lycklig när jag läste din kommentar om Hem till gården, äntligen nån annan som fattat den seriens storhet! Nu när jag hade sen septembersemester och segade hemma i två veckor innan jag åkte på min balla Berlinresa så tog jag fm-kaffet till Hem till gården 10.30 och sen lunchpaus till Hem till gården efter kl 12. Jag tycker det är viktigt att notera att det bara heter "Emmerdale" numera istället för tidigare "Emmerdale Farm".

/Karin S

Karin sa...

Oj, ball Berlinresa! Bara så där? :-)

Varannan vecka är jag hemma en dag och pluggar å varannan vecka två dagar. Den här veckan är det bara imorgon, tisdag, som gäller. Det braiga är att jag under denna enda dag hinner med två avsnitt. Man måste ju ha raster!

Kunde nästan ana att du också var en Hemtillgårdenare, Karin. Jag gillar att det är mindre Farm nu för tiden och mer Woolpack och citycenter-Emmerdale osv. Jag tror att det kan bero på att jag har ett litet Hem till gården-trauma från det att jag som barn skrämdes av den extrema gråheten som kunde drabba en genom tv-rutan efter halvsex-programmen om man inte passade sig. Hem till gården är nog alldeles för avancerat för små barn :-)

Anonym sa...

Ja Berlin bara så där, jag är ju så spontan och wild and crazy. ;-) Nä den hade planerats en tid i förväg. Vet inte om den var så ball heller om sanningen ska fram, men vi hade kul iallafall. Och stan är fantastisk!

Jag har också gråa barndomsminnen som är förknippade med Hem till gården och Annie Sugden. Det är mycket bättre nu med röj på Woolpack, otrohetsaffärer och djärva åldersskillnader mellan parters. Igår surfade jag in på Emmerdale som du så lämpligt länkat till och försjönk i beskrivningar av rollkaraktärer.
/Karin S

Karin sa...

Såg Seth i gårdagens avsnitt. Gäller att försöka pricka in de sista han är med i nu.

Din Berlinresa var säkert ball. Jag har aldrig varit i Berlin. Borde säkert åka dit. I så fall får du berätta vad jag ska se. Ju.