tisdag, maj 24

Beigbeders självgoda plattityder vill aldrig ta slut
När jag en gång i tiden skulle skriva b-uppsats i litteraturvetenskap fick jag (och för all del resten av min klass) rådet av vår handledare att vara uppmärksamma på att det är väldigt lätt att låta sitt eget språk färgas av språket i det/de verk man skriver om och att vi skulle försöka att kämpa emot detta. Imorse när jag för en gång skull fastnade i att läsa en bokrecension i SvD, vilket jag för mig själv förvånansvärt sällan gör, tänkte jag på detta. Jag brukar ju som sagt inte så ofta läsa bokrecensioner i dagspress. Jag gör det nästan bara om det är en författare eller bok jag redan känner till och jag har därför ingen aning om hur Thomas Lunderquist vanligtvis skriver. Kanske är han alltid så fyndig och träffande (jag har inte läst Beigbeder men det känns som om det TL skriver är just träffande) som han är i denna recension. Fyndig och träffande är också just de ord han använder för att beskriva det positiva hos Beigbeder. I övrigt är recensionen en mycket underhållande slags sågning. You had me at rubriken, som vi brukar säga.

1 kommentar:

Karin sa...

Det var ju en helkul recension! Bra att du uppmärksammade den på bloggen, för jag är också litet halvdan på att läsa bokrecensioner i dagspressn. Men med en sån här rubrik fastnar ju ögat direkt. Karin: ska vi inte ägna sommaren ( eller resten av livet, välj själv) åt att ta oss igenom den här boken på franska?!
Karin S | 05.30.05 - 4:22 pm | #


Jo, det gör vi! Låter helkul, Karin!
(Jag har faktiskt redan två läsa hela boken på franska projekt igång. Jag har inte kommit många sidor i någon av böckerna.)
Karin | Homepage | 05.31.05 - 10:35 pm | #


När jag var i Heidelberg för många år sen köpte jag Buddenbrooks på tyska. Jag hade läst den så många gånger på svenska att jag tänkte att den skulle väl vara en baggis att läsa på tyska. Kommentarer överflödiga. Däremot tog jag mig igenom en annan bok jag köpte, Bartels Abenteuer - en barnbok om en katt. Mera rätt nivå för mig...
Karin S | 06.03.05 - 11:18 am | #