söndag, maj 22

ESC 2005
Yes hello, det kan finnas människor som missat att det var det 50:nde ESC:et den här veckan. Jag missade det inte. I torsdags spurtade jag till gbg från Borås för att inte missa semin. I går tv-trashade jag en inflyttningsfest, men det var inte mitt fel. Det var inte jag som började. Det var inte jag som satte på tv:n. Det var inte bara mitt fel.

Scenen: Varför gör ingen gräddvita scener nu för tiden? Svarta stora scener är det sämsta speciellt om de är blankblanka. Jag tror inte att det var någon artist som lyckades erövra scenen. De flesta såg ut som om de var små ungomar som uppträdde i en enorm gympasal. Fult!!!

Semi: Jag är nöjd med att sötLettland gick vidare och Danmark och för all del Schweiz var helt ok och Moldavien och kanske ev Rumänien. TråkNorge däremot var väl inte så kul och hur kunde folket välja Israel istället för Holland och visst hade det väl varit lite kul om Island kommit vidare och hur gick det här med Makedonien till. Var det ingen som såg hur bedrövligt han rörde sig på scenen? Jag blev tvungen att hålla för ögonen. Kroatien var helt ok. Jag tycker inte att Irland var så där urschliga som alla svenska tidningar.

Final: Det bästa och proffsigaste framförda bidraget vann. Proffsigt framfört som sagt men alltför passionslöst för att jag ska gilla det. Schlager för mig ska vara storvulballad som Malta (Malta är alltid bäst!) eller pojkbandsSerbien (de var dödsbra!). Lettland var ju toppen också och Danmark var fortfarande helt ok. Jag tycker på något sätt också att Storbritannien var helt ok och Frankrike. Visst var det ändå lite kul att de fyra automatkvalificerade länderna kom sistsistsistsist. Sweden, jag förstår fortfarande inte hur man kan göra en schlager som handlar om Las Vegas. Jag förstår inte hur någon kan ha röstat på det där bedrövliga Makedonska bidraget. Jag var tvungen att titta bort även under finalen. Varför skulle han hålla på att låtsas dansa när han inte kunde och varför hade han ett rosa tält på sig och varför skulle han trumma så fånigt? Varför hade alla bidrag stora trumtrummelitrummor på scenen? Osexigast av alla var cyprioten. Han hade dålig hållning, dansade fult och låten han juckade runt på scenen till var hemsk. Hur kunde de få mer poäng än Sweden? Hur kunde han få mer poäng än någon annan? Hur kunde Cypern få någon poäng över huvud taget? Kom de största och mest framhävda brösten från Israel eller från Rumänien? Får man verkligen skämtas så dåligt som Norge i en ESC-final? Och, Sweden, förtrösta inte. Har man en ok låt så är det bra att få vara med och kvala!

Edit: Just ja, jag är fortfarande mkt upprörd över att Nana inte ens gick till final i Sverige! Nana hade solklart kommit på topp tio i ESC.

1 kommentar:

Karin sa...

Karin Karin Karin, du är bara BÄST! Jag visste att jag kunde lita på dig för att få höra en unik in depth beskrivning av ESC! Kunde i och för sig inte vänta utan tvingade mannen därhemma att hålla mig uppdaterad och han smsade snällt resultatet, men det är ju du som berättar det smaskiga! Jag hörde vinnarlåten tidigare och blev besviken, tycker Elena kan bättre (men så älskade jag den förra låten vad den nu hette som inte vann förra gången hon var med i ESC)...´
Här är sköna 35 grader... superskönt!
Darlene | 05.23.05 - 5:43 am | #


Lettland? Lettland!? Var inte det dom där små fjantiga småpojkarna som inte tog EN ENDA REN TON?! Jelp. Och Da Buzz-imitationen från Rumänien? Hon sjöng ju i helt fel tonart hela första versen. Jag fick mjuta flera artister helt och hållet för att det var olyssnbart. Och jag är ändå relativt tondöv själv.

För första gången fanns inte ett endaste litet bidrag att hålla tummarna för. Inte ens Sverige. Normalt brukar det ju åtminstone finnas EN liten pärla. Nu satt jag mest och hoppades att varenda människa i hela Europa satt och höll med mej och inte röstade öht, så att alla artister kom sist. Det hade varit kul. Då hade jag skrattat såhär: Ha!
daniel | Homepage | 05.23.05 - 7:15 am | #


Darlene du menar (I would) die for you, va? Hoppas du har det skönt och bra. Visst har din semester börjat nu?

Daniel, ävenså jag kunde höra att Rumänskan sjöng rätt falskt i första versen. Det var dessutom lite obehagligt att titta på henne när hon hade ett sån topp som var så liten upptill. Nånå nåväl, du ska inte snackas skit om Lettland. De var ju dödssöta ju. Aktarej så ru inte får spö!
Karin | Homepage | 05.23.05 - 11:02 pm | #


Ja, rumänskan var obehaglig värre.

Och åkäj. Jag ska inte snackas skit om letterna, men jag trodde det var Eurovision SONG Contest det var frågan om, och inte Eurovision Karin-thinks-they're-CUTE Contest...

När ska du komma hem till mej och spöa upp mej och ge mej min rättmätiga fölsepresent?
daniel | Homepage | 05.24.05 - 7:07 am | #


Yupp, Karin, semestern har började några dagar sen...så skööönt, men det är för varmt mitt på dagen så jag sitter vid datorn innan jag går ut (det är bara att erkänna - I'm addicted to my laptop), man kan inte vara ute i solen längre än några minuter, i alla fall inte utan solskyddsfaktor 50 (jag som inte ens visste att såna höga faktorer fanns!). Syrran tvingar på mig solskyddsfaktorn plus en hatt innan jag får gå ut. Jag trodde hon överdrev men när mitt fejs blev grisrosa efter 5 minuter i solen fattade jag. På kvällarna dricker vi Jambajuice och spelar pool, det doftar jasmin ööööverallt...
Darlene | 05.24.05 - 9:25 pm | #


Ah Karin du har sån koll!! Pojkbands-Serbien-Montenegro var ju dödsbra med sin svulstiga låt! Synd att Kroatien med !Boris! inte fick en bättre placering måste jag säga. Gillade Danmark även om en elak kompis kallade låten för "radhus-reggae". (det har hon nog inte hittat på själv...)Elena var bra tycker jag, men I would die for you med Antique är ju bättre. Sen är ju Elena så "ful" också - kan det ha nåt med saken att göra? Närå, hon var en värdig vinnare. Litet synd om Martin Stenmarck är det, han ser så sorgsen ut i de där bilderna när han sitter i en huvjacka efter ESC.
Karin S | 05.26.05 - 9:35 am | #


Visst har jag!

Radhus-reggae, det var rätt kul. Rätt träffande också. Jag gillade låten och honom. Så spännande är jag. Boris var bra. Kändes lite på gränsen till för tråkig första gången jag hörde den.

F ö har jag bara gått runt och nynnat på Stock Atiken Waterman(eller vad de nu hette)-låtar idag. Vet inte var de kom ifrån.
Karin | Homepage | 05.26.05 - 11:06 pm | #


jag tror radhusreggae spreds av andreas "mongot" ekström i dn, men han lär inte ha varit först. jag kallade det själv nåt liknande innan jag läst hans kommentar, och jag vägrar tro att jag är så klurig att jag kommer på nåt sånt ensam. men framför allt vägrar jag tro att dn-ekström kommer på nåt sånt själv.
daniel | Homepage | 05.27.05 - 8:05 am | #


Jag läser inte DN. Jag vet inte vem Ekström är.

När ska man få fira din flösödelsesleledag dåra?
Karin | Homepage | 05.28.05 - 1:09 am | #


Karin: Andreas Ekström har haft en schlagerblogg på DN, som jag har läst ibland. Att han har "mongot" som middle-name visste jag däremot inte.
Jag gillade också radhus-reggaedansken, inte bara låten. Så spännande är alltså vi, två av medlemmarna i Karin-klubben.
Karin S | 05.30.05 - 4:13 pm | #


Jisses, jag har verkligen koll på bloggggs i världen. Inte ens en schlagerblogg i en dagstidning lyckas jag känna till. Menmen, jag läser faktiskt inte en enda dagstidningsblog.
Karin | Homepage | 05.30.05 - 11:53 pm | #


jag läser inte heller bloggar som skrivs av folk som redan har tillräckligt (FÖR mycket) utrymme i dagspressen. (läs: aftonbladet-mongo-killen och aftonbladet-mongo-tjejen. eller är det expressen-mongo-tjejen? den där blonda som verkar vara sveriges absolut mest korkade människa, näst efter aftonbladet-mongo-killen.)

däremot läste jag ekströms kommentarer i pappersversionen av dn.
daniel | Homepage | 06.02.05 - 9:32 am | #


Hey mongo-daniel! Du är mitt favoritmongo!
Karin | Homepage | 06.06.05 - 9:50 am | #