söndag, juni 5

hellströmförtusendegången
har äntligen lyssnat in mig ordentligt på Håkans nya skiva. jag tycker att den är fantastisk. det är inte riktigt samma sensation i öronen som när jag upptäckte känningensorgförmiggöteborg och honom men det är nästintill lika spännande. bäst tror jag att jag tycker om Brännö Serenad. i allt som skrivits om håkans "textstölder" tror jag mig aldrig ha läst någon som nämnt hur fint håkan snott/hyllar/alluderar Auden i Brännö Serenad:

Sprid ut bensinen över solnedgången
Riv ner staden
Häll ut havet ända bort till horisonten
Tysta ner musiken, hon kommer aldrig hit igen

Visst är det här stycket som en komprimerad version av Funeral Blues. Det kan väl inte vara av en slump?

1 kommentar:

Karin sa...

Kanske inte helt glasklart, men ändå inte otroligt. Jag har aldrig lyssant in mig på Håkan men jag kan tänka mig att jag skulle fastna om jag gjorde det. Han verkar ha alla förutsättningar för att spela musik jag gillar.
Vad gäller Auden så är Musee des Beaux Arts (http://www.cs.rice.edu/%7Essiyer/minstrels/poems/68.html) ett av mina bestående minnen av 40p litt.vet.
Karin P | 06.05.05 - 9:51 pm


Kul! Inte helt bombsäkert kanske, men nog känns det som om inspirationen kommer därifrån.

Det är den där dikten i fyra bröllop och en begravning, eller hur...?
Stefan | 06.06.05 - 12:41 pm


Stefan: Jepp, det är det.

Det var den här raden som fick mig att tänka på Auden:
Häll ut havet ända bort till horisonten

Karinnn: Du ska lyssna in dig på Håkan. Du ska!
Karin | Homepage | 06.07.05 - 11:31 pm


Kej'ra. Du kanske rent av har en skiva att låna ut?
Karin P | 06.08.05 - 3:34 pm


Jorå seru
Karin | Homepage | 06.09.05 - 11:22 pm