fredag, augusti 5

Andres & Julian
Andres Lokkos lista i dagens SvD (jag vet inte vad det är han listar för det berättar han inte han berättar bara att han listar saker) så har han med Julian Barnes nya roman Arthur & George som handlar om Sir Arthur Conan Doyle. Den tänker jag nog läsa. En av de bästa böcker jag någonsin läst är Barnes Flaubert's Parrot också den om en författare (vilken får ni lista ut själva ;-). Efter att ha lyckats spota Barnes i Lokkos lista så skumläste jag hans krönika och fastnade i en mening som gjorde mig förbryllad. Så här skriver han:
Jag avskyr namedropping mer än livet självt, men jag älskar det när det pekar ut fortsättningen och tvingar mig att rita nya röda trådar genom historien.

Andres Lokko är ju namedroppingen personifierad. Är detta sån där omodern ironi eller är det ett resultat av total avsaknad av självinsikt eller försöker han berätta att han hatar sig själv eller tycker han att hans namedroppande är något som tvingar andra människor att öh "rita nya trådar i historien"? Om det är någon som förstår så berätta gärna för mig.

1 kommentar:

Karin sa...

Jag fastnade på samma mening men jag tror att han själv tycker att hans namedroppande är till för nya trådar (?!?). Jag gillar dock namedropping. Min favorit är billiga flygbolag: "easy jet, fly me, ryanair..." Man kan även namedroppa stationer på gröna linjen: "Bagarmossen, Hagsätra, Åkeshov, T-centralen.." Hemligheten är att liksom suga på orden så låter man smart - eller bara jäkligt påläst.
SisterCharlotte | 08.05.05 - 1:12 pm


Jag tror lösningen är så enkel som att Lokko helt enkelt inte förstår vad ordet namedropping innebär, men har hört någon med fräck frisyr säga det, och sen själv namedroppar det i texten. tror jag.
Karins bror | 08.05.05 - 1:57 pm


Då han skriver "Jag avskyr namedropping mer än livet självt" vittnar det ju om att han inte mår så bra just nu och att ni därmed kanske ska vara försiktiga med att såga honom. Issambre låg ju ändå på listan över Sveriges bästa bloggar, så vem vet, han kanske hittar inspiration här! Då man handskas med porslinsdockor ska man använda bomull. Dessutom är som sagt namedropping roligt, han har bara glömt att han tycker det.
SisterCharlotte | 08.05.05 - 3:35 pm


Åh, jag vill inte Andres något ont. Jag hade bara lite svårt att förstå vad han menade.
Karin | Homepage | 08.06.05 - 10:02 am


Lokko menar uppenbarligen att namedropping är uselt när folk bara radar upp varumärken för att verka balla - men att det kan vara ett bra knep för att få läsare att leta sig vidare i historien på egen hand. Andres ofta litterära namedropping väcker iaf min nyfikenhet utan att skriva mig på näsan. Han står högt över "är UGG-boots inne eller ute?"-skiten.
Therese | 08.10.05 - 2:25 pm