tisdag, augusti 15

Ny Kjell Johansson i augusti
Igår läste jag ut En rövarhistoria, inköpt på bokrean i Grebbestad, och idag läser jag i gårdagens Aftonblad en intervju med Kjell Johansson där han berättar att han kommer ut med en ny bok nu i augusti. Boken heter Rummet under golvet och är den sista delen i triologin De utsatta (Huset vid Flon, Sjön utan namn, Rummet under golvet). I Aftonbladet avslöjar Kjell också att hans favoritförfattare är Gogol, Dostojevskij och Gorkij. Det är alltid lika roligt att upptäcka att författare som man gillar gillar samma författare som man själv. Eftersom jag upptäckte Johansson i boken Gogols ansikte så var det kanske inte helt oväntat att han var en ryska1800diggare. Det var kanske en större ahauplevelsegrej när jag just börjat sluka Vonnegut och upptäckte att även han var en Dostojevskijlöver. Jag var kanske dessutom något närmare tonsårsDostojevsijvurm då än vad jag är nu. Gogols ansikte tycker jag att man ska läsa fresten. Den innehåller bland annat ett juste filosoferande kring konstens nödvändiga utopiska strävan. Om inte annat läs kapitlet som heter En stor synd.

EDIT: Jag undrar om man kanske kan skriva kanske fler gånger i fler meningar i följd än vad jag kanske kan. Kanske går det. Kanske går det inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tips! Jag gillade båda böckerna, alltså Johanssons och trodde inte att det skulle bli en tredje, men nu vet jag det också tack vare ditt tips. - Kanske är för övrigt ett ganska bra, svenskt ord. Lite lagom liksom...

Karin sa...

Kanske det kanske :-)