fredag, oktober 31

Att komma ut

Jag har äntligen fått ändan ur vagnen och lämnat svenska kyrkan. Kändes lite oärligt att fortsätta vara medlem när jag faktiskt är ateist. Jag kan bara arbeta mot deadline så därför är mitt utträdelsedatum den 29:e oktober (man måste skicka in ansökan om utträde senast 1:a november, dvs imorgon, om man inte vill betala skatt å så under nästa år). Om man vill begära utträde så kan man ringa till sin församling och be dem skicka en blankett som man sedan skickar in till dem underskriven. Det tar ju lite tid så man hinner inte få iväg den innan 1:a nov och dessutom kan det hända att de försöker övertala en lite om att det kanske är bra att vara kvar. Man kan gå till sin församling och ta det face to face om man vill. Det finns info om hur man går tillväga på svenska kyrkans hemsida. Jag hittade en bra blankettHumanisternas hemsida. Den var bara att skriva ut, fylla i och skicka iväg. Hur smidigt som helst. Humanisterna är en organisation som jag tyckte verkade lite kool när jag var typ 19. Nu tycker jag att det känns om om det är en jobbig och småfundamentalistisk organisation som man bör undvika. Fast blanketten kan man som sagt använda...

Inga kommentarer: